Perioden van maatschappelijke ontwrichting en onzekerheid kunnen de wereld ook nieuwe inzichten en mooie dingen opleveren. Zo droeg de Tweede Wereldoorlog bijvoorbeeld positief bij aan de vrouwenemancipatie. Omdat vrouwen – al werkende – lieten zien dat de economie ook uitstekend draaide op hun (denk)kracht. Zal deze huidige crisis, veroorzaakt door Covid-19, ook bijdragen aan een nieuw maatschappelijk inzicht en handelen?
Goed en efficiënt communiceren
Nu we massaal in thuisisolatie zitten en de economie onder druk staat, zoeken we naar goede manieren om te blijven communiceren en werken. De technologische mogelijkheden daarvoor zijn talloos, alleen weten we nog niet altijd even goed hoe daar goed en efficiënt mee om te gaan. Nu we op het punt staan, dat we écht niet meer anders kunnen, worden we gedwongen om dit te leren. In sneltreinvaart.
Even vooropgesteld: we weten als professionals natuurlijk heus wel hoe te bellen of een videoconference bij te wonen. Daar gaat het ook niet over. De crux zit ’m in het bewust en efficiënt organiseren en communiceren. Met andere woorden: hoe houden we onze leidinggevende(n) en collega’s zo goed mogelijk op de hoogte? Zoals we dat ook deden in de kantoorsituatie: dat gesprekje bij de koffieautomaat, bij de lunch of onderweg naar het toilet. Goed en efficiënt communiceren zit nu eenmaal in de details.
Pro-actief zichtbaar
Wij bij the BIM practice gebruiken de moderne technische toepassingen daarom ook om Pro-Actief Zichtbaar te zijn. Ik hoor je denken… “Wablieft?”. Nou, het digitale praatje bij de koffiezetautomaat. Wij delen actief informatie over wat we gaan doen: kort, bondig en concreet. Op gezette momenten, bijvoorbeeld elke week, zonder dat er direct om gevraagd wordt. Dat is Pro-Actief Zichtbaar. Op die manier weten onze opdrachtgevers en collega’s exact wat ze van ons kunnen verwachten. En uiteraard leveren we wat we gezegd hebben te leveren en ook daarover communiceren we helder. Kortom: 1) deel je aanpak en 2) deel je resultaten.