Een verhelderende blog van Onno Speur en Sjoerd Beun
Wij werken nauw samen met onze opdrachtgevers. Daarom zijn we regelmatig aanwezig op de (digitale) werkvloer. Zo leren we de organisatie door en door kennen. De knelpunten en obstakels waar tegenaan gelopen wordt, ervaren we letterlijk. We zien het. En als we er dan toch zijn, bedenken we een oplossing die werkt.
Zoektijden van data op digitale opslagruimte
Zo zien en ervaren we tijdens ons werk bij een Amsterdamse woningcorporatie de frustraties van medewerkers bij het zoeken naar data in de systemen. Het duurt lang en de data zijn in sommige gevallen moeilijk te vinden. En soms zelfs helemaal niet. Nog frustrerender! Het werk loopt daardoor vertraging op. Collega’s moeten onnodig wachten, processen vertragen en irritaties ontstaan… Het probleem in een notendop: er is onnodig tijdverlies doordat er te lang gezocht moet worden naar data op digitale opslagruimte.
En deze woningcorporatie staat daar niet alleen in. Uit diverse onderzoeken en studies blijkt, dat medewerkers frustratie ervaren en tijdverlies hebben, omdat ze (te) lang moeten zoeken naar data op digitale opslagruimten. Volgens de Driessen Groepkost zoeken naar informatie de medewerkers maar liefst één dag per week. Net als de Cadac Group, die beweert dat een technici 20% van zijn tijd kwijt zijn met zoeken naar de juiste informatie. McKinsey schat dat zoektijden met 35% kunnen worden teruggebracht.