Terug naar het overzicht
Whitepaper Innobrix
HOE DRAAGT DIGITALISERING BIJ VOOR HUURDERSBELANGEN?
Huurders staan bij een woningcorporatie centraal. Een veilige, duurzame woning is in deze tijd geen overbodige luxe. Toch hebben woningcorporaties vaak oudere panden in beheer die aan renovatie toe zijn.
Het proces van het renoveren van zo’n pand kost veel tijd en wat gebeurt er met de huurders? Minimaal 70% moet instemmen met de renovatie. Waar gaan de huurders naartoe? Komen ze terug? Wat kunnen ze dan verwachten? Woningstichting Rochdale heeft een uitdaging voor de boeg liggen. Het participatieproces is een ingewikkeld proces en daarbij is digitalisering ingezet.
Hoe komen deze losse partijen tot een samenwerking en wat doen ze dan? Innobrix werd ingeschakeld voor Rochdale waar the
BIM practice de projectbegeleiding doet van een renovatie.
Bij een renovatieproject van een woningcorporatie komt veel kijken. De huurders belangen, de ontwikkelingen, de renovatie, het in kaart brengen van het vastgoed in BIM spelen allemaal een rol. Het opnieuw huisvesten van huurders is ook een belangrijk onderdeel van het proces. Het is een langer durend proces dat langs veel verschillende partijen loopt. In deze whitepaper zoomen we in een onderdeel van het participatieproces bij een renovatie.
Om inzichtelijk te maken wat huurders kunnen verwachten na de renovatie zette Woningstichting Rochdale, naast de gebruikelijke tools, een digitale tool van Innobrix in. In deze whitepaper lees je hoe dit in z’n werk ging én wat het opleverde.